Volg per Email

maandag 16 oktober 2017

Nu bewegen geen noodzaak meer is..

Bewegen zit in de mens, maar nu bewegen geen noodzaak meer is, zit bewegen dan nog wel in ons zelf of wordt het ons tegenwoordig voorgeschreven vanwege gezondheids redenen?


Zitten is uit, bewegen is in! Als zitten het nieuwe roken is, zullen we dan alle stoelen ook uit ons leven bannen? Kunnen we dan een nieuwe wet invoeren waarin staat dat heel geleidelijk aan de stoelen en banken uit ons leven verdwijnen? Dan is roken al weer iets "minder" ongezond.
Er is al een verandering te merken op dat gebied. Ik hoor namelijk her en der van cliënten dat er sta bureaus, fiets bureaus komen, staan tijdens vergaderingen enzovoort...


Misschien is het zo dat we moeten ‘loslaten wat we nodig denken te hebben' en kunnen proberen te 'voelen wat we nodig hebben'. En willen we daar zèlf iets voor doen of willen we steeds meer dat ànderen dat voor ons doen, omdat dat lekker makkelijk is?
Wij voelen toch zèlf wanneer we behoefte hebben aan eten, naar de wc moeten, moe zijn, zin hebben om iets te gaan ondernemen of mogelijk naar de dokter of Fysio moeten.
even zitten om na te denken..(eigen foto)




zaterdag 17 juni 2017

Bewegen of Sporten tijdens en/of na ziekte

Nu, na 7 maanden (en 3 maanden geen blog) hectiek, weer 'rust' in de tent. En met rust bedoel ik niet niks doen. Nee, meer tijd hebben om weer aan regelmatig en matig Bewegen te denken en te doen. Ik ben tijdens de hectiek fanatiek door gegaan met mijn eigen Bewegen om 'fit' te  willen zijn: 
- een steile lange berg op fietsen, 
- meer dan 10km gaan hardlopen 3x per week, 
- spieroefeningen voor het hele lijf, elke dag. 
- En.. oh ja ook nog 4,5 dag per week hard werken
- tussendoor probeerde ik voldoende te eten 😟
Eigenlijk leek dit eerder op fanatiek sporten.


















MtVentoux vlak voor de top, na 2 uur trappen.





Afgelopen week ben ik daarvoor even gestraft.. Al die maanden je rug recht houden werd mijn rug even te veel.. Dus scheef staan was het resultaat. Een optelsom van vermoeidheid, drukte en maar willen doorgaan.
Voorzichtig Bewegen, weinig zitten en elk uur kleine oefeningen doen helpt om de structuren weer tot rust te laten komen, en jezelf ook want je kan even niet veel doen.

zaterdag 11 maart 2017

..want de blessure is de grens..

Blessures, hoe kom je eraan, hoe kom je ervan af..
Vaak krijg ik deze vraag: hoe kom ik nou aan deze blessure?  
Een blessure is meestal iets van de weke delen van ons lichaam, daarmee bedoel ik de spieren en pezen.  Een spontane blessure aan een bot komt veel minder vaak voor. Deze ontstaan meestal als gevolg van een val of een intern afwijkende oorzaak, bijvoorbeeld botontkalking. Binnen de sport komen wel stressfracturen voor, waarbij toch een knikje of breuk in het bot kan komen. De naam ‘stress’ zegt het al..
te véél, te váák, te lang druk- of stootbelasting. Vroeger ook wel bekend als ‘marsfractuur’, vooral bij soldaten een bekend  fenomeen.
Deze keer heb ik het over spierblessures, als meest voorkomende blessure.
Spieren zijn een van de meest flexibele onderdelen van het lichaam. Tegenwoordig wordt eindelijk veel geschreven over het feit dat we tot op hoge leeftijd onze spieren kunnen trainen.
Als een spier die inactief is kan krimpen (atrofie), dan zal een spier die voldoende actief is ook kunnen groeien (hypertrofie), maar niet eindeloos..


Eigen foto







Wat gaat er mis bij blessures?
Bij een blessure is sprake van hinder tijdens bewegingsactiviteiten in het dagelijkse leven. Het bewegen wordt dan bemoeilijkt en soms heel beperkt. Dit kan op langere termijn weer blessures tot gevolg hebben. Pijn inhibeert (remt) namelijk de juiste spierspanning en leidt dus eigenlijk tot spierfunctieverlies.




zaterdag 11 februari 2017

De Buik (en de Ademhaling)

Ha ja eindelijk, eens een keertje echt over de Buik. De foto's van het vorige blog waren wel mijn extremen.. (en ik was een beetje in een opstandige bui(k)).
Nee, het is echt een item, iedereen heeft wel eens een periode dat de Buik in de weg zit, staat, of hangt.
Dagelijks lezen we wel over de Buik en de Buikspieren. Die er waarschijnlijk voor moeten zorgen dat wij zo min mogelijk van de Buik zien. Behalve als iemand in verwachting is, dan mag tegenwoordig de Buik gezien worden. Hij wordt soms zelfs versierd. Maar euh..hoe platter hoe beter..? Wat doet dat met mensen die geen platte Buik hebben? Het is voor veel mensen een crime de Buik onder controle te houden. Zelfs mijn vader van 87 maakt nog af en toe de opmerking dat hij zijn Buik te dik vindt. 87 en het goede leven.. met mate. Geeft niet Pap!

FullSizeRender.jpg
(Foto in eigen bezit)
Net zoals dat je een aanleg hebt voor een bepaalde lichaamslengte, lichaams breedte en lichaams dikte, heb je ook een aanleg voor een bepaalde soort Buik.
Uiteraard is levenstijl en getraindheid ook mede bepalend. Het is een illusie dat iedereen een Blokjesbuik kan krijgen door te trainen, dan wel te oefenen.

zaterdag 4 februari 2017

De Blokjesbuik

De afgelopen weken heb ik meerdere malen de vraag gehad: "heb je niet een paar goede buikspieroefeningen voor mij".  
"Nou, er zijn heleboel goede buikspieroefeningen". Net zoals dat er een heleboel goede beenspier oefeningen bestaan, heleboel goede armspier oefeningen en nog veel meer..




(Foto in eigen bezit)



Belangrijker is, welk einddoel wil je bereiken?  
Wil je krachtig de rug kunnen buigen, bijvoorbeeld houthakken
wil je lang kunnen staan
wil je hoesten, niezen, persen
wil je fietsen
wil je roeien
wil je hockey
wil je voetballen
wil je golfen
wil je honkballen
wil je handballen
wil je speerwerpen
wil je polsstokspringen
wil je hardlopen
wil je zwemmen
wil je kunnen tillen
wil je gewoon kunnen wandelen
wil je lang kunnen zitten
zeg het maar..


"Nou eigenlijk vind ik mijn buik wat slap en ik wil het wat steviger hebben, liefst ook wat dunner krijgen. En het is toch ook goed voor je rug..?"


Stof tot nadenken dus..

zaterdag 21 januari 2017

Gebruiksaanwijzingen of Instructies

Gebruiksaanwijzingen, ja dat is vaak een gedoetje. Sommige zijn daar wars van, gaan aan de slag en zien wel waar ze uitkomen. Sommige zijn bloedserieus en volgen de aanwijzingen precies, soms te precies en vergeten daarbij na te denken wat ze aan het doen zijn..
Soms zit er bij een nieuw product een Instructieboekje in plaats van een gebruiksaanwijzing.
Wat is nu het verschil?
Geen idee eigenlijk. In  mijn werk geef Ik eigenlijk altijd instructies over bewegen, dat wil zeggen: aanwijzingen. Of zijn dat gebruiksaanwijzingen? Dat kan algemeen of specifiek zijn. Iemand vroeg mij: “hoe doe je dat dan?” Of “Heb je een standaard programma, die je bij iedere blessure klaar hebt liggen?”
Nee. Voor specifiek zul je eerst de cliënt moeten leren kennen en dat doe je door een aantal contactmomenten af te spreken.

Iemand vroeg: “voor alle blessures zijn er toch standaard programma’s (gebruiksaanwijzingen?) te vinden?”.  Ik  kom erachter dat Ik eigenlijk altijd eerst en direct op zoek ben naar de gebruiksaanwijzingen van de cliënt. Vervolgens maak Ik een zorgvuldige afweging welke instructies Ik wil en kan geven. Niks is standaard. En zeker de mens niet.


Als Ik mijn vorige stukjes door lees, zie Ik dat er soms wel iets veel instructies achter elkaar in staan. Dit kan verwarrend zijn voor iedereen die het graag wil lezen of volgen. Hierbij geef Ik eigenlijk instructies aan lezers, waarvan Ik de gebruiksaanwijzingen niet goed ken. Hoe kan Ik dit simpeler maken?

“Waarom wil je de gebruiksaanwijzingen kennen?” kreeg Ik als vraag. “Een blessure is toch iets met een spier, daar zijn toch gewoon oefeningen voor?”.
Ben Ik niet mee eens.
Als je de gebruiksaanwijzingen kent, kan je de juiste instructies geven, of de juiste aanwijzingen. Niet meer dan dat.
Het is niet als een computer die je even reset door middel van de Aan en Uit knop.
Ik wil blijven schrijven over bewegen, maar zal mij iets meer focussen op simpele manieren van bewegen, vertaald naar ons dagelijks leven, want dat pretendeer Ik immers. Dan bewaar Ik de moeilijke dingen voor direct contact met mijn cliënten.
In mijn enthousiasme om alles graag goed uit te leggen en te willen instrueren, loop Ik soms iets te hard van stapel.
Sorry.

Stof tot nadenken dus..


dinsdag 17 januari 2017

Opstappen doe je zo..




De knie Uitstrekken (en dus niet Overstrekken) is een ruim begrip. In het verhaaltje over Het Dijbeen kun je dit terug lezen.

Eigenlijk is het helemaal niet makkelijk om aan iemand te vragen hoe hij of zij beweegt, in engere zin, hoe beweeg je je enkel en je knie bij het lopen?
Ja de vraag is wel makkelijk, maar het antwoord is vaak moeilijk. Terwijl het wel over je eigen benen gaat.
Vaak krijg ik het antwoord: "je moet toch eerst je hak neerzetten en dan naar je tenen afwikkelen?". "Ja" zeg ik dan. "Maar bij jou verloopt dat anders, kijk maar eens op de video" (ik maak altijd opnamen bij aangepaste looppatronen vanwege blessures). Een video doet wonderen in de bewustwording van ons eigen bewegen.


Voor de juiste bewegingsvolgorde van bijvoorbeeld opstappen, zie hier het zeer korte filmpje:


zaterdag 7 januari 2017

Hup, in de Benen..

Hup, in de Benen..


(eigen foto)

Dit heb ik al een paar keer geroepen in mijn blogs. Maar daar heb je wel fitte Benen voor nodig. Benen omvat je voeten, knieën en heupen. Deze kunnen na al dat vele zitten van de afgelopen gezellige dagen wel wat oefening gebruiken. Ik ga eens proberen in de komende stukjes te omschrijven hoe verschillende spiergroepen op een makkelijke manier te oefenen zijn, gewoon thuis. Dat kan op verschillende manieren. Als we zo vanuit het niets gaan rennen en vliegen kan het wel eens op een teleurstelling uitlopen, letterlijk en figuurlijk. De voeten en kuiten, daar waar het allemaal zou moeten beginnen, kunnen we zelfs zittend doen. Intensiever wordt het als je rechtop staat. Goed en lekker lopen begint met goed functionerende voet- en kuitspieren zei ik al in:

https://fysiosportcoach.blogspot.nl/2016/11/aandeanderekantvandelijn.html