zondag 1 januari 2017

Trainen, lood of oud ijzer?



Trainen, lood of oud ijzer? 


Trainen of meer moeten gaan bewegen, na de jaarwisseling begint dat voor heleboel mensen een item te worden.

Trainen, maar voor wat dan?

Ik hoop wel dat dit voor de vele mensen die ik tijdens mijn vakantieweek op hun zonnebedden heb zien liggen ook een item wordt. Ik voorspel veel fysieke ongemakken als ik zie wat mensen allemaal naar binnen schuiven en proberen zo min mogelijk te bewegen. Het wordt ze ook gemakkelijk gemaakt, niks hoeft betaald te worden(all inclusief) en alles wordt achter hun kont opgeruimd omdat ze zelf te belabberd zijn het even terug te brengen van waar ze het gehaald hebben. Dat bestellen moeten ze dan toch echt wel eerst even zelf doen, aan de bar of in het restaurant.(Even voor de duidelijkheid: de gemiddelde loopafstand naar de bar vanaf het zwembad is circa 50 meter, er zijn 3 zwembaden, 4 bars, 3 restaurants en een strandbar).

De bestellingen gaan in grote hoeveelheden, dat geldt overigens ook voor het alcoholgebruik, en dat al vanaf dat ze zijn opgestaan en dat is ook nog eens vrij vroeg. (Alles opent hier op Kaapverdië vanaf circa 7.30 uur, dicht om 00.00 uur).

Waarschijnlijk gebruik ik te weinig voor wat ik betaald heb om hier te verblijven. Wat veel mensen niet begrijpen is dat als je dit hoge inname patroon een week lang doet en te weinig beweegt je pas later in de maand er notie van krijgt hoeveel extra calorieën je wel niet binnen hebt gekregen.



(eigen foto's)


Trainen dus. Maar wat is trainen eigenlijk?

 

In de volksmond begrijpt men dat als je zegt je meer moet gaan bewegen je dat doet om je fitter te willen voelen. Over het algemeen impliceert dat ook dat men wil afvallen. ‘Men voelt zich iets te zwaar’ of 'men voelt zich niet fit'. Ik voel mij ook weleens te ‘zwaar’, niet dat dit zo is, maar het kan zo voelen. Ik weet nu dat dit komt omdat mijn spieren dan niet op de 'fitheid' stand staan en heeft dus niks met mijn gewicht te maken. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Dit voert te ver om helemaal over uit te wijden. Laten we het simpel houden.

Hoe worden we of kunnen we ons wat fitter voelen? Voelen we ons fitter als we lichter wegen op de weegschaal? Dat geloof ik niet altijd. Bij ondergewicht voel je je ook niet altijd fit. Of voelen we ons alleen fitter als onze spieren in betere, krachtigere conditie zijn terwijl het gewicht nog hetzelfde is? Dat laatste geloof ik wel. Ooit een definitie van Trainen gelezen: Het is het verstoren van het op dat moment aanwezige conditie-evenwicht in het lichaam, het lichaam reageert met een versterking tegen deze verstoring.


(zie ook: https://fysiosportcoach.blogspot.com/2018/08/wat-je-moet-weten-over-trainen-en-de.html )


Je zou het ook anders kunnen lezen: elke keer als wij onze huidige conditie evenwicht verstoren, reageert het lichaam met een tegenaanval. Dit kan positief of negatief zijn. Sterker, dus fitter worden?  Of ‘zwaarder’, dus minder fit worden?

We kunnen dus meerdere kanten op met de inhoud van trainen. Naar meer en naar minder fitheid. Als de verstoringen te groot zijn geeft dat altijd negatieve reacties van het lichaam. Dat heb ik nu wel geleerd in mijn werk en leven.


A: Hoge inname en te weinig trainen

B: Lage inname en te veel trainen.

C: Matige inname en voldoende trainen.

                                                                        A, B of C?

Ik ga voor C. Maar heb nu ook weer gezien dat vele mensen andere keuzes maken. Bewust of onbewust? En is trainen niet gewoon goed bewust bewegen met een eigen gekozen doel?


Ps: In de gym maar bar weinig mensen gezien.


(eigen foto)




(Kaapverdiaanse) stof tot nadenken dus..




Geen opmerkingen: